? въпрос
- отговор
? Дали се предвижда и мисли за финансирането на общодостъпните услуги, които са изключително важни, тъй като това са услугите, които са посветени на възможно най-ранната превенция, така, че да не стигаме до риск?
- Теодора Любенова, МТСП Това са услуги, които ще бъдат делегирани от държавата дейност и ще има финансови стандарти за тях.
? Предложение към МТСП, АСП и АКСУ: Когато е готова Националната карта на социалните услуги за обсъждане, да се опитаме да направим поне в шестте района за планиране срещи „лице в лице“, за да може да се споделя и да се чуе мнението на специалистите от социалните услуги.
Във връзка с превенцията, при изготвяне на анализите сме се позовали на сложните формули по брой население и другите критерии и сме заложили много по-малък на брой общодостъпни социални услуги от необходимите, които няма да отговорят на потребностите на хората. Трябва да помислим и в тази насока.
? Има общини, които споделят, че още от миналата година възнагражденията на служителите в социалните услуги не са преведени към Наредбата за заплащане. Какви са механизмите на АКСУ при извършването на проверките при установяване на такова несъответствие?
- Диана Петрова, АКСУ: Да, има такъв механизъм. Даваме методически указания на доставчика да приведе заплатите към изискванията на Наредбата в 30 дневен срок. Прави се последваща проверка и ако не е изпълнено указанието, се дава задължително предписание с определен срок за изпълнение. В случай, че това предписание не се изпълни, се съставя акт за установяване на административно нарушение поради неизпълнено задължително предписание.
- Теодора Любенова, МТСП: Получаваме, сигнали, че при увеличаването на минималната заплата в страната, на някои места, в някои социални услуги се увеличават възнагражденията до минималния размер единствено на помощния персонал, което не е правилно. Наредбата трябва да се изпълнява, защото това е нормативен акт. Заплатите не могат да бъдат по-ниски от определените в Наредбата, но могат да бъдат по-високи.
? Да се направи промяна в Наредбата за качество на социалните услуги;
- Диана Петрова, АКСУ: Промяна на нормативен акт се прави, когато има последваща оценка на въздействието от прякото прилагане на акта. Въпреки, че Наредбата влезе в сила миналата година, имаше един преходен 12 месечен период, в който на доставчиците беше дадена възможност да приведат предлаганите от тях услуги в съответствие със стандартите в Наредбата. Де факто такова пряко прилагане на Наредбата за качество в социалните услуги не е анализирано все още. Затова от 1.07.2023 г., когато АКСУ извършва проверки за съответствие със стандартите, в хода на проверките ще бъдат попълнени едни чек листи, които изследват цялостните стандарти, които са дадени като приложения в Наредбата. Екземпляр от тях остава в доставчика на социалната услуга, за да може той да види къде са слабите страни в услугата, къде е възможно да се появят рискове, за да може да предприеме последващи действия. Едва, когато това бъде анализирано, как този стандарт се изпълнява на практика, тогава може да се излезе с предложение за евентуална промяна по отношение на Наредбата за качеството на социалните услуги.
? Дали е задължително всеки център да предоставя комплекс от социални услуги, към които се приравнява съгласно Наредбата?
- В. Богданова, АСП: Водещо при планирането е, че то не се прави на ниво услуга, а се прави на ниво община, област и национално ниво. Което означава, че не се планира в рамките на услугата как тя ще се декомпозира. Доставчика е този, който преценява дали на дадения адрес и населено място ще се предоставят две, три и ли четири на брой услуги в комплекс или ще остане само една социална услуга. Доставчика е този, който би могъл да се съобрази какви трябва да са услугите, спрямо спецификата на общината, спецификата на общността и спецификата на съществуващата по стария ред социална услуга.