16.07.21 г.
НАСО взе участие в първото издание на Фестивал на социалното предприемачество, който се проведе в периода 15 – 18 юли. Събитието събра на едно място социални предприятия от цялата страна, като целта е да се даде по-голяма гласност на каузите на социалните предприятия, да се популяризира тяхната дейност и да се насърчи изработката и предлагането на продукти с добавена стойност. Организатори на инициативата са дългогодишните партньори на НАСО Български център за нестопанско право и платформата за продукти с кауза – „Дар Пазар“. В рамките на фестивалните дни посетителите имаха възможност да се включат в разнообразни дейности и инициативи, посветени на осигуряването на трудова заетост на хора от уязвими групи.
„Едно от важните неща в кризата, което научихме беше, че тези социални предприятия, именно защото вътре работят много уязвими групи, на всяка цена са искали да запазят именно работните места на хора и затова те сега имат нужда от много интензивна подкрепа как да се адаптират към новите условия, как да се справят и да минат напред в новите времена“, заяви директорът на Български център за нестопанско право Надя Шабани.
Главни действащи лица в празничния базар бяха социалните предприятия, който предложиха огромно разнообразие от красиви и вкусни продукти. Посетителите имаха възможност да се срещнат със сърцати хора, които стоят зад направата на подаръци с добавена стойност и имаха възможност да научат историите на предлаганите продукти, кой ги прави, защо, какви съдби са преплетени и как една покупка може да окаже положително въздействие.
В първия ден от Фестивала на социални предприятия, отговорни компании и представители на Министерство на труда и социалната политика обърнаха специално внимание на това как социалните предприятия могат да достигат до пазари и кои са добрите примери, предизвикателства и нови възможности. В дискусията се поставиха въпросите какво представляват социалните предприятия и как се позиционират на пазара на стоки и услуги, както и как динамичната 2020 г. се е отразила на социално предприемаческия сектор на фона на общите тенденции за развитие на социалната и икономическата среда. По повод първото издание на Фестивала на социалното предприемачество от БЦНП представиха резултатите от анкета, показваща, че само едно работно място от 18 организации се е наложило да бъде закрито през критичната заради COVID-19 2020 година.
„Макар и като икономически резултат секторът да не се е развил драстично напред, т.е. не е генерирал такъв огромен финансов ресурс и на фона на това, че нямаше нито една мярка за подкрепа в мерките на правителството, която да е фокусирана със специален акцент социални предприятия”, обясни Павлета Алексиева от БНЦП. Въпреки това тези организации са съхранили тези работни места, което според нея е абсолютно доказателство, че те съществуват поради и заради каузите си и намират начини да се справят.
Вторият ден от Фестивала продължи със „Speed dating със социални иноватори“, където млади хора, студенти и социални предприемачи се срещнаха, за да генерират идеи, да обменят контакт и да обсъдят потенциални бъдещи партньорства. Творчески работилници с ДарПазар бяха открити в последния ден от фестивала, в който всеки посетител имаше възможността да стане част от работната атмосфера на творческите социални предприятия.
На 16 юли се състоя празничната церемония по награждаване на финалистите в конкурса „Най-добър бизнес план на НПО“. Награда „Най-добър бизнес план на НПО“ получиха три идеи. Едни от победителите са момчетата от фондация „Подобри“. Останалите победители са „Характер.бг“, които подкрепят родителите и младите хора, за да развиват по-добре личностните си характеристики, както и отличената с голямата награда на НАСО фондация „Конкордия България“ за проекта им за магазин за свещи, в който работят младежи в неравностойно положение.