Дискусиите по време на събитието обхванаха проблематиката в новата нормативна уредба и в същността на социалната работа, по отношение на отговорностите на държавата, общините, доставчиците на социални услуги. Споделени бяха много впечатления, добър опит, въпроси и предложения, които основно се свеждат до следното:
- Необходимо е реално развитие на работещо междуинституционално сътрудничество със секторите здравеопазване, образование и заетост.
- Във връзка с изискванията и стандартите, заложени в Наредбата за качество на социалните услуги, следва да се предприемат действия и да се положат допълнителни усилия от страна на държавата и общините, за да се предвидят и осигурят допълнителни финансови средства за подобряването на условията в сградите, в които се предоставят социални услуги.
- Реализиране на политики и действия за формиране на адекватно значим обществен статут на работещите в социалните услуги, позитивно публично представяне на тяхната работа и осигуряване на условия за необходимата добра образователна и професионална подготовка, по-добри условия на труд и заплащане с възможности за подбор и кариерно развитие.
- С цел постигане на високо качество и ефективност на услугите да се обсъдят и приемат критерии за добър социален мениджмънт.
- Да се завиши ефективността в работата на служителите, чрез приемане на критерии и система за стимулирането им.
- Въвеждане на регулации в образователната и професионалната сфера по социални дейности, както и професионализация на социалната работа.
На ниво университет:
- Социалната работа да се регламентира като приоритетно направление в системата на висшето образование;
- Да се подложат на ревизия всички учебни програми на национално ниво с участието на експерти от практиката, което да позволи синхрон между теория и практика;
- Програмите за практическо обучение да са гъвкави и да са пряко свързани с теорията. Да се изготвят и утвърждават съвместно;
- Атестация (утвърдени критерии за определяне на базови институции и базови ментори/наставници) на базовите институции – центрове за социални услуги и други, в които се провежда практическата подготовка на студентите и регламентиране на допълващ финансов стандарт за целта – за подготовка, стимулиране и развитие на базовите ментори.
- Студентите от медицинските специалности, юристите, педагозите да имат регламент за определен набор практически часове в центровете за предоставяне на социални услуги.
- Провеждане на срещи „лице в лице“ в шестте района за планиране в страната, с цел обсъждане на Националната карта на социалните услуги.
- Да се преосмисли планирането на социалните услуги основано на анализа на потребностите, базирано на формули и критерии, в резултат на които са заложени много по-малко на брой общодостъпни социални услуги от необходимите, поради което няма да се отговори на потребностите на нуждаещите се от тях.
- Генериране и поддържане на база данни на национално ниво относно:
– броя на хората по възраст и вид увреждания преминали през дирекции „Социално подпомагане“
– броя на децата, за които е прекратено осиновяването и анализ на рисковете, произтичащи от това;
- Да се обсъди анализ на работата на услугите ЦНСТ, като се предприемат мерки за подобряване работата им, отразяващи спецификите, характера и условията, в т.ч.:
- Да се направи финансов анализ на стандартите за 8-те Центъра за настаняване от семеен тип за деца и младежи с увреждания с потребност от постоянни медицински грижи, като се вземат предвид минималните изисквания, съгласно Наредбата за качество на социалните услуги и Наредбата за стандартите за заплащане на труда на служителите, осъществяващи дейности по предоставяне на социални услуги, които се финансират от държавния бюджет.
В тези услуги минималният брой на персонала, който би могъл да покрие 24-часово обслужване с медицинска грижа са: 6 медицински сестри и 6 детегледачки с необходимост от минимум един социален работник и лекар-педиатър.
- Да се приемат подкрепящи специалистите мерки за по-гъвкави и работещи механизми за работа с деца, младежи и пълнолетни с противообществени прояви и други специфични особености на поведението и живота им от различен характер.
12.Необходимо е усъвършенстване и подобряване на дейностите и правилата в областта на осиновяванията:
- Обучение на екипите, работещи в съветите по осиновяване и критерии за тяхното включване
- Удължаване срока на проучване и обучение на кандидат-осиновителите. Създаване на възможност оценката и обучението на кандидат-осиновителите да се извършват от доставчик на социална услуга като дейността да бъде допълнително обезпечена с регулации.
- Създаване на ясни критерии за недопускане вписването им в регистъра на осиновяващи при условията на пълно осиновяване. Съдаване на реални условия за ограничаване случаите на прекратяване на осиновяването на деца в България.
- Определяне на максимална възрастова разлика между децата и кандидат-осиновителите.
- Въвеждане на нормативи и регламент за реализиране на стопанска дейност в социалните услуги при облекчени условия и стимули, в т.ч. и чрез възможности за създаване на социални предприятия в някои от социалните услуги.
- Да се потърсят възможности за по-близка връзка между подкрепата, чрез социалните услуги и подкрепата за заетост, с цел формиране на нагласи, подготовка и възможности за по-активно трудово участие, чрез заетост на хората с увреждания и други потребители на социалните услуги.
- Да се обсъдят нови мерки и решения за ефективно практическо приложение на „подкрепената заетост“ / чл. 43а от Закона за насърчаване на заетостта/
- Обсъждане и търсене на решения за обединяване на нормативите, регулациите, регулаторните и регистрационни механизми на социалните услуги, социалните предприятия, специализираните предприятия на хора с увреждания и други форми за подкрепа и заетост на хората с увреждания и други нуждаещи се от подкрепа, с цел един юридически субект да може да извършва едновременно дейност като доставчик на социални услуги, социално предприятие и работодател на хора с увреждания, осигуряващ заетост, с възможности да извършва и друг вид подкрепа, подчиняващ се на един общ нормативен регламент и регистрационен режим.
НАСО изразява увереност, че посочените предложения, както и тези, които бяха връчени на Министър Шалапатова по време на Форума, ще бъдат важна част от бъдещото полезно партньорство с МТСП и има готовност да участвам с конкретен принос при разработване на конкретните решения и нови нормативни документи, в интерес на социалните работници и повишаване качеството на социалните услуги.