Кой е Ян Шнайдер?

Здравейте, казвам се Ян Шнайдер и съм родом от Прага, Чехия. Директор съм на организация „JIHOMĚSTSKÁ SOCIÁLNÍ”, която е общински доставчик на социални грижи за възрастни хора и хора в неравностойно положение.

Причината да съм в България е работата ми към Чешката асоциация за социални услуги, която е част от „Eвропейската мрежа за застаряване“, (European Aging Network – EAN), която е национално сдружение за грижа за възрастните.

Откога работиш с „Eвропейската мрежа за застаряване“, (European Aging Network – EAN)?

Всъщност работата ми с EAN е пряко свързана с проекта „Информационно бюро“, така нареченият “HELPDESK”. Преди бях член на организацията, но от май месец се включих в работата по проекта.

С какво се занимаваше преди да започнеш работа по проекта? Част ли си от други организации?

Ръководител съм на отдел социални и семейни услуги в Чешката организация за доставчиците на социални услуги. Президента на Чешката асоциация за доставчиците на социални услуги е президент на EAN и GAN, Глобалната мрежа за застаряване, и по този начин започнах работа по проекта. Част съм от екипа, който работи по международни проекти, тъй като говоря английски.

Защо Ян Шнайдер е в България?

В България съм, за да подкрепя Националния форум за събиране на информация, който е част от проекта „Информационно бюро“. Все пак проекта е управляван от огромен консорциум и финансиран от Европейската комисия. Проектът има за задача да подобри ефективността и усвояването и качеството на използването на европейски фондове, социални иновации и социални грижи. Форумът е с цел получаване на информация от заинтересованите страни на национално ниво в България относно мненията им по проблемите и идеи за разрешаването им. Това проучване се състои в 27 страни, включително България.

Идеята е при получаване на необходимата информация, да намерим начин да подкрепим неправителствените организации на национално ниво в използването и усвояването на европейските фондове, както и да дадем възможно най-добрите препоръки към Европейската комисия.

Какви са проблеми според теб? Какво е твоето мнение?

Ние искаме да чуем какви са проблемите според управляващите органи и най-вече спрямо доставчиците на социални услуги и тези, които използват европейските фондове. Дори искаме да чуем мнението на тези, които не ги използват, за да разберем защо не го правят. Както казах обаче, най-много бихме искали да чуем мнението и идеите на доставчиците на социални услуги, тъй като искаме да представляваме тях.

Според мен и моя опит в Чешката Република и спрямо работата ми по международни проекти, смятам че само част от проблема е в техническите параметри на проекта, трудностите при кандидатстване. Смятам, че има много фактори, които могат да бъдат подобрени, както в процеса на управление, така и в одитирането.

Най-основните проблеми за мен са в мотивацията, организациите, мениджмънта на организациите и служителите, защото повечето доставчици на социални услуги са общините или са пряко свързани с общините.

В Чехия е така, както и в много други страни, но общините не мотивират достатъчно организациите да работят с европейски фондове. Те самите според мен се страхуват да работят с тях, тъй като не са запознати достатъчно.

Друг основен фактор според мен е бариерата в използването на езика. Много от проектите са международни, а такива проекти се нуждаят от международна колаборация, която е от изключителна важност за доставчиците на социални услуги, тъй като можем да научим много един от друг и бихме могли да си спестим много средства по този начин, защото няма да допускаме едни и същи грешки. Езиковото ниво в мениджмънта на социалния сектор не е особено високо в Европа и това за мен е голям проблем.

Какви са твоите очаквания към проекта?

Имам огромни очаквания, които по някакъв начин трябва да съумея да обера, всички ние трябва да го направим. За мен този проект не може да се осъществи за две години, ще трябва повече време. Надявам се, че проектът ще може да продължи да работи и по други дейности, тъй като по време на дискусията се разбра, че има твърде много неща върху които трябва да се фокусираме. Проектът дори би могъл да се раздели на няколко по-малки проекта базирани например на ключовите показатели за ефективност.

Най-основното към този момент е да се създадат информационни бюра на национално ниво, за да могат неправителствените организации, доставчиците на социални услуги и тези, които използват европейските фондове да имат към кого да се обърнат при необходимост. Качеството на комуникация ще е подобрено, ако  се осъществява връзка не чрез управляващите органи, а чрез линията „Информационно бюро“ към Европейската комисия.

Участие в работна среща по проект D-CARE

Заседание на Национален съвет за хората с увреждания

Среща с ректора на Икономически университет-Варна

Общо събрание на НАСО

Акценти и предизвикателства в развитието на нормативната рамка и подкрепата за социалната икономика, работодателите и заетостта

НАСО участва в Национална среща посветена на 3 декември

Междуградски турнир БОЧА в Община Кюстендил

Обучение на тема „Методи за работа с деца, книга на живота“

Първа работна среща на Клуб „Добри Практики“

Обучение на тема „Работа с пълнолетни лица с психични разстройства в социални услуги: практически подходи, техники и граници“

Обучение на тема „Оказване на първа долекарска помощ на потребителите и персонала в социалните услуги“

НАСО постави началото на инициативата „Клуб Добри практики“

Участие на НАСО във форум „Европа е с мен“

Представители на НАСО участваха в Международната конференция на EASPD и Fondazione Paideia в Торино

Втори Национален форум на социалните услуги

КСУДС – Шумен отбеляза 20 години подкрепа за деца и семейства

Участие на НАСО в МРГВСИ

Участие на НАСО в заседание на НССВ

Срещи на НАСО в Пловдив и Хасково

Потребителите на Дневен център „Вижън Знание“ с успешно участие Национален фестивал

25 години Дневен център „Марина“